ארדואן, בהחזקת ידו הימנית על ארבע אצבעות ב"הצדעה", מלמדת וממחישה את הזדהותו עם האחים המוסלמים במצרים. (מנח יד זה מתייחס למסגד ראבעה אלעדוויה בקהיר, בו התחולל עימות אלים בין חסידי מורסי לבין צבא מצרים).
האישיות האובססיבית-קומפולסיבית התוקפנית
הגורם האובססיבי: ראו טקסט ואיורים מעמודים 153, 172 ו-288
האצבע הקטנה חושפת את החוויות המעצבות המוקדמות ביותר של האדם. למעשה, היא מתעדת חוויות מהלידה, שהקריטיות שבהן מקורן בשלבי ההתפתחות הטרום-מודעים.
הגורם התוקפני: ראו טקסט ואיורים מעמודים 153, 172 ו-288
האצבע המורה מציעה את מה שאנו מדברים עליו כפרופיל הפרסונה של הפרט - למעשה הדימוי החברתי, האופן שבו האדם מציג את עצמו, וכיצד הוא נתפס לעולם החיצוני לו.
ניתוח PDC יתמקד בתכונות הבאות:
הזרת: האצבע הקטנה
1. אורך האצבע:
2. המותניים החדים, או היצרות במפרקים הבסיסיים #2 : עמוד 153
3. הכפוף הזוויתי החד של המפרק העליון (מפרק הציפורן) # 1: עמוד 172
4. הבולבוסיות (נפיחות) של המפרק העליון (מפרק הציפורן) # 1: עמוד 288
האצבע המורה
1. הכפיפה הזוויתית של המפרק העליון (מפרק הציפורן) #3 : עמוד 266
2. ההיצרות או המותניים של המפרק האמצעי: # 4: עמוד 254
3. עוביההיחסי של האצבע: עמוד 269
תכונות אחרות
1. שילוב של פרקי אצבעות בולטים ובסיסים צרים של מפרקי הבסיס באמה ובקמיצה (החיבור עם כף היד): עמוד 315
2. גבעת הירח הגולשת לכיוון פרק כף היד (אזור אינסטינקט המוות): עמוד 42
הגדרתו כבעל ארגון אישיות אגרסיבי אובססיבי-קומפולסיבי (בשונה מהפרעת אישיות) נובעת מההשפעות המורכבות ביותר של לחצים רגשיים בינקות ובילדות המוקדמת. אלה כוללים חוויות אם ראשוניות שלא סיפקו לו ביטחון והכלה כתינוק, וממשיכים בלחצים שוחקים מאוחרים יותר בהקשר של חוויות האב שלו. מה שגרם לו לפתח הגנות מאוד נחושות ואגרסיביות.
כעת נסביר על כל אחד מהגורמים התורמים לאירגון האישיות של ראש ממשלת טורקיה, ארדואן.
כשהזרת גבוהה, כלומר אורכה עובר את קו הבסיס של המפרק העליון של הקמיצה(נצפה לכושר הבעה, רהיטות בדיבור, כישרון כתיבה. ארדואן יהיה נואם טבעי חדור כוח שהלך הרוח התוקפני שלו יקדם אותו בעוצמה.
הצרות המותן במפרק הבסיס של הזרת חושפת את מה שאנו מכנים כקיבעון אוראלי שלילי. (#2)
חוויותיו הרגשיות עם לידתו מנעו ממנו את הביטחון בקשר (עם האמא, וכבוגר במערכות יחסים) ואת תחושת הרווחה הפיזית. החוויה שנרשמה במוחו היא שבתקופה שהיה הכי תלותי היה הכי פגיע. כתוצאה מכך הוא אינו יכול להרשות לעצמו להיות תלוי באף אדם ובאף גורם. הוא חייב שליטה בכל אספקט בחיי.
(#1) היסטוריה מוקדמת של הטרדה/התעללות רגשית ניכרת בכיפוף הזוויתי של הפרק העליון של הזרת. מרכיב זה מדגיש חוויות ילדות שהובילה אותו להזדהות עם בושה ואשמה.
באותו פרק עליון של הזרת (פרק הציפורן) נזהה נפיחות בולבוסית. הכלל הוא שלא משנה באיזו אצבע מופיעה הנפיחות או בולבוסיות זו, אותו אדם יפגין דאגה אובססיבית בלתי פוסקת המלווה בלחצים ספציפים למימד באישיות שהאצבע מייצגת. אצל ראש הממשלה ארדואן, המימד הרלוונטי יהיה מכלול החוויות המעצבות המוקדמות שתרמו לתוכנית שאנו מגדירים כעצמי המעצב. למעשה, מדובר בדאגה אובססיבית ותגובות לצלקות עמוקות מתקופת החיים המוקדמים, כלומר, לעשות הכל בכדי לא להיות תלותי ולאפשר לעצמושליטה בכל אספקט בחייו.
למרבה הצער, בהמשך, הוא היה חשוף לאירועים בהקשר של חוויות אביו, שהותירו צלקות נוספות, וזה מוביל אותנו לאגרסיביות הנחושה מאוד שלו בעקבות כל הלחצים שסבל בשנות התבגרותו. (#3#4):
PDC תורמת במידה רבה לניתוח הפרק העליון (פרק הציפורן) של האצבע המורה. נציין הן את התפתחותו הזוויתית והן את צורתו הבולבוסית (הנפוחה) (#3). ההתפתחות הזוויתית מוסיפה אלמנטים של זעם וכעס, שנובע משיפוטיות וביקורתיות כ"כ רבה וקשה שגרמו לאדם להגיב באופן קיצוני לכל רמיזה של ביקורת. הנפיחות בפרק הזה מציגה את הגורם האובססיבי שהשתלט על הלך הרוח של האדם הזה בהקשר זה.
ב (# 4) נשים לב להיצרות, או צורת המותניים של הפרק האמצעי של האצבע המורה ממש מתחת לפרק הציפורן, שמהווה את מרכיב ה דחייה-תוקפנות במבנה האישיות.
ספרי לימוד רבים יכולים להיות מוקדשים לתיאור ההשלכות באישיות של תכונה זו בלבד. ולא מעט מוקדש לו בספר הלימוד שלנו.
בעיקרו של דבר, המרכיב מתאר את חוויותיו של הילד/האדם הצעיר עם אב קשוח שהתעקש להכחיש כל ההכרה בבנו/ביתו בכל דבר אינהרנטי בעל ערך ומשמעותי עבור הילד/ה. עבור הילד/ה שום מאמץ בחיפוש אחר הכרה כזו לא היה מספק את התגמול הזעום ביותר של האב.
התגובה לנסיבות אלה (כבוגר) מתבטאת לעתים קרובות בנכונות להפגין את האומץ לעשות את מה שאחרים יפחדו לעשות, או ללכת לאן שאחרים יהססו ללכת.
מרדכי ואנונו ואדוארד סנודון מציעים דוגמאות קיצוניות לתגובה זו. חשוב לציין שככלל, התגובות יהיו מעודנות יותר.
לא נתעלם מגורם העובי באצבע המורה. היא ללא ספק הכבדה (העבה) ביותר מבין האצבעות ועובי שווה לכוח עוצמה וחוזק. ללא ספק, כוח זה יתבטא בעוצמה בכל ענייני העולם החברתי החיצוני. מה שבא לידי ביטוי בשתלטנות מובהקת וכוחניות בכל מגעיו עם אנשים.
מרכיב נוסף שרואים לעתים קרובות באישיות, PDC מזהה כאינטלקטואליזציות ורציונליזציות. נראה את מפרקי הבסיס של האמה והקמיצה – ההצירות בחיבור של שתי האצבעות האלה לכף היד. מרכיב זה מלמד אותנו על תוכנית כפייתית קשה בגישה ובדפוסי ההתנהגות של האדם. כלומר, המבנה המרכזי בתוכנית זו הוא החתירה לבקרות, משמעת, וגיוס המיימד השכלי. כל השיקולים, הניתוחים וההבנות מונעים רק באסטרטגיות שכליות ועוקפות את הרגש.
ולבסוף, נסתכל על החלק התחתון של גבעת הירח (#5), נשים לב לגלישה לתוך פרק כף היד. הבליטה הזו חושפת רגישות חריפה לתחושות פגיעות.
ניתוח אישיות זה מנסה לחבר ולהמחיש את ההיבטים בהיסטוריה של ראש הממשלה ארדואן, משנותיו המעצבות הראשונות (לידה עד גיל 7-8) ובכך להבין את נחישותו שלא להיכנע לחוויות אלו. בכל אחד מהמרכיבים אנו מוצאים דחף אגרסיבי מובהק. באותה מידה שאיימו לערער את תוקפו כילד ונער, ואת הלגיטימיות של רצונו, הוא מגייס תגובות שיבטיחו קיצוניות וכוחניות אגרסיבית כתשובה והגנה לחוויות ולפחדים שהוא חווה עמוק בנפשו.
הרשאה להדפיס מחדש ולהפיץ דף זה מותרת לכל מטרה שאינה מסחרית. יש לכבד את זכויות היוצרים דר. ארנולד הולצמן וגב. עמירה הולצמן שמוטר) ולכלול את המקור של דף זה עם שם המחבר.